Ducem la un nou nivel demersul Radio Guerrilla de a vă face cunoștință zilnic cu o piesă de artă. Un demers prin care ne-a propus să vă propunem să luați o pauză de la agitația zilei în curs, și să vă acordați puțin timp pentru a admira lucrări de artă, contemporane și cu vechime, cunoscute și mai puțin cunoscute, toate dovezi ale măiestriei unui mix bun compus dintr-o minte strălucitoare și o pensulă pe un șevalet.
Așadar, în fiecare duminică, vom publica retrospectiva “3 fix, stop joc.” a săptămânii în curs… în curs de încheiere. Nu de alta, dar ne-am gândit că v-ar plăcea și vouă, ca și nouă, să vă încheiați săptămâna cu ceva de la care mai că nu-ți vine să-ți dezlipești ochii.
16-22 aprilie
- Lucrarea de mai jos se intitulează Hop-Frog’s revenge, și datează din anul 1896. Artistul responsabil, James Ensor, a fost un pictor belgian cu o importantă influență în curentele suprarealism și expresionism. Lucrarile sale sunt adeseori considerate dubioase și pe alocuri înfricoșătoare, datorită distorsionării radicale a formelor, spațierea ambiguă, culorile neașteptate și suprafețele întortocheate. În această lucrare, Ensor surprinde pe canvas finalul nuvelei lui Edgar Allen Poe, Hop-Frog. Recomandam să o citiți, pentru o mai bună înțelegere a imaginii.
- Portrait of Sarah Harrop (Mrs. Bates) as a Muse, cca. 1780 – 1781 de Angelica Kauffman. Kauffman o portretizează în tabloul de mai jos pe cântăreața Sarah Harrop (Mrs. Bates), declarată chiar din titlu ca fiind o muză. Despre tablou, critica de specialitate l-a considerat probabil una dintre cele mai mari capodopere în pictura de portret a artistei. În anii în care a fost pictat acest tablou, Angelica Kauffman era una dintre foarte puținele artiste plastice profesionale ale perioadei. Artista o plaseză pe muza sa într-un peisaj cu poveste, în spatele acesteia aflându-se Muntele Parnassos, căminul Muzelor.
- Și am simțit că e primăvară din nou săptămâna asta, și nu doar pentru că termometrul de pe bordul mașinii ne-a indicat vreme neobișnuit de caldă, ci și pentru că am dat peste lucrarea Spring, semnată de Harald Slott-Møller, ce datează din anul 1896. Inspirat de către Pre-Raphaeliții englezi, artistul simbolizeză creșterea, germinarea și înflorirea primăverii prin modul în care transpune lumea în care trăiește fetița – o lume inocentă și pură.
- Una dintre piesele noastre favorite ale acestei săptămâni se intitulează The Sense Of Sight, și este o lucrare semnată de artista Annie Swynnerton, în anul 1895. Având susținerea lui John Singer Sargent, care îi aprecia foarte mult lucrările, Swynnerton a fost aleasă prima femeie membră a Academiei Roială de Arte în anul 1922, academie care la momentul respectiv avea o istorie de numai 154 ani. Cele cinci simțuri (văzul, auzul, gustul, mirosul și simțul tactil) au fost subiecte preferate ale artiștilor secolului al XVII-lea, reprezentate mai mereu într-o manieră aproape literală. În spiritul acestei tradiții, pictura de mai jos reprezintă un înger coborât pe pământ care, cu ajutorul văzului, caută cu privirea cerul și momentul reîntâlnirii cu acesta.
- Sâmbăta este dedicată piesei Gypsy in Reflection, din anul 1869, semnată de Gustave Coubert, un artist ale cărui portrete nud prezentate într-un mod non-idealist l-au transformat într-un “scandalagiu plastic” al vremurilor. Pe de altă parte, tablourile prezentând femei îmbrăcate, ce denota un super-simț al realismului, au primit numai critică pozitivă. Piesa pe care v-o prezentăm a fost pictată în anul în care Coubert era acceptat social și chiar aclamat la scară mondială. Fără a-i lipsi senzualitatea, femeia portretizată de Gustave Coubert este învăluită într-un aer chiar, am putea spune, poetic.
- Ultimul tablou pe care vi-l arătăm în acest articol – Big Owl – poate fi simțit cumva mai aproape de noi, fiind pictat chiar în secolul trecut, în anul 1913, de către Jan Mankes. O mare, mare bufniță, simbol al înțelepciunii, pasăre de noapte fascinantă, cu chip de găsit pe haine, pe accesorii, broșe, mărțișoare, bibelouri și câte și mai câte. Jan Mankes, de origine olandeză, cunoscut pentru peisaje, picturi cu animale și simpla viață de la țară, a creat peste 200 de lucrări de-a lungul vieții. Preferând viața la țară vieții aglomerate de la oraș, a trăit și pictat în liniște și izolare, bineînțeles, undeva la țară. Big Owl este portretul bufniței sale, avută și crescută ca animal de companie. Ce drăguț!
Imagini și informații prin intermediul DailyArt.