Western-ul contemporan: trei filme care arată că genul e departe a fi epuizat

Sunt perioade în istoria cinemaului în care un gen cinematografic pare a intra într-un con de umbră, ba chiar se găsesc destui care să-l eticheteze ca anacronic și imposibil de adaptat limbajului cinematografic modern. A fost, de multe ori, și cazul westernului. Care, ca orice gen cinematografic, s-a dovedit a fi suficient de matur încât să se lase reinventat, fie în dulcele stil clasic ori în maniera (anti)westernului revizionist, fie în neo-western.

Tarantino cu Django Unchained și Hateful 8, frații Coen cu True Grit, Alejandro Iñárritu cu The Revenant, Andrew Dominik cu The Assassination of Jesse James sau John Maclean cu Slow West demonstrează că există încă autori capabili să atace cu imaginație și curaj acest gen cu o vechime venerabilă. Eu m-am oprit la trei westernuri moderne care, deși au un aer clasic, sunt mult mai mult decât vechea poveste cowboys & indians.

Hostiles (2017, regia Scott Cooper)

Un ofițer de cavalerie (Christian Bale puțin plinuț, introvertit și necruțător) primește misiunea de a transporta un mare șef de trib Cheyenne (veteranul Wes Studi) până în ținuturile natale ale acestuia. Foști adversari pe câmpul de luptă, ofițerul aflat aproape de finalul carierei și căpătenia indiană măcinată de o boală incurabilă sunt obligați să facă o călătorie dificilă și sângeroasă printr-un Vest Sălbatic fără-de-lege, în care nu există buni și răi, ci doar ostili mai mult sau mai puțin periculoși.        

Riguros în reconstituirea istorică, regizorul Scott Cooper face un portret violent și deloc eroic al americanului de la frontieră.

The Homesman (2014, regia Tommy Lee Jones)

Într-o comunitate din Midwest-ul american de la mijlocul secolului XIX, o fată bătrână (Hillary Swank într-un rol șocant uneori) se oferă să ducă înapoi acasă, în est, trei femei pe care viața grea din sălbăticia Vestului le-a făcut să-și piardă mințile. Partenerul ei: un bătrân și cinic vagabond jucat chiar de regizorul Tommy Lee Jones. Cel care are în filmografie și un neo-western excelent, The Three Burials of Melquiades Estrada.

Atingând deloc superficial teme mai puțin frecventate din istoria Vestului Sălbatic, precum bigotismul sau condiția femeii în micile comunități de la Frontieră, The Homesman este, prin onestitatea vizuală, la limita suportabilității. Călătoria diligenței cu nebune devine, treptat, o odisee personală a bătrânului cowboy cinic jucat de Tommy Lee Jones. The Homesman e o demostrație poetică a faptului că Vestul Sălbatic poate fi uneori o țară pentru bătrâni. Și pentru femei. Atâta timp cât mai există o fărâmă de umanitate în noi.

The New World (2005, regia Terrence Malick)

Terrence Malick a ecranizat în stilul său personal clasica poveste de dragoste dintre indianca Pocahontas și căpitanul englez John Smith. Prima colaborare a lui Malick cu directorul de imagine Emmanuel Lubezki, The New World este mai degrabă un western poetic avant la lettre, și mai puțin o dramă istorică, așa cum a fost catalogat. Sigur, nu e un film pe gustul marelui public. Mai ales că e aproape imposibil să povestești genul acesta de cinema practicat de Malick, unul dintre puținii regizori care te pot face să le visezi visul.

Contestat de unii care n-au gustat experimentul lui Malick, The New World a fost lăudat de celebrul critic american Roger Ebert care scria că multe din lucrurile care se întâmplă în New World, inclusiv scenele de luptă dintre coloniști și indieni, par a se întâmpla… pentru prima dată în istorie. Mie-mi pare unul dintre cele mai frumoase complimente aduse unui film, în particular, și cinemaului, în general.

Adaugă un comentariu
Numele tau *
Email *
Mesajul tău

Scrise de...
Adrian Andrei

Producător de muzică. Muzician al producției.

Adrian Popescu

Om bun la toate, dar mai ales la marketing.

Alex Tocilescu

Scriitor. Publicitar. Pisicofil. Președinte de bloc.

Alexandru Anghel

Luptător al Binelui. Al Binelui Învinge.

Ana Coman

Cu vocea și chitara la degetul mic.

Ana-Maria Șchiopu

Master Shifu în ale istoriei.

Bogdan Budeș

Spirit critic. Regizor.

Bogdan Șerban

LogOutist profesionist.

Carla Teaha & Adrian Popescu

Scandinavi din România.

Carla-Maria Teaha

Neastâmpărată și nealiniată. Cucerește Radio Guerrilla pentru toate fetele de pe frecvențe.

Claudiu Leonte

Spirit ludic și gastronom liric.

Control Club

Muzică. La Control.

Corina Jude

Iubitoare de insecte. În special Lepidoptere.

Cristina Toma

Manager al Muzeului Național al Hărților și Cărții Vechi.

Doru Panaitescu

Iubitor de păsări și alte animale.

Emil Popescu

noi seara nu mâncăm (și nu bem), doar asociem

Florin Iaru

Poet. Optzecist douămiist. Martor al lui Apple.

George Mihalcea

Știrist. Cinefil convins.

Georgiana Crețu

Specializată în studiul liliecilor și analiza ultrasunetelor.

Gilda Comârzan

Stăpâna hohotelor de surâs.

Ionuț Tăușan

Antlover: pe urmele furnicilor.

Iulian Tănase

Războinic de tot RîSSul.

LIFE.ro

Site de viață bună. Și povești inspiraționale. LIFE.ro - Stories to Inspire.

Liviu Mihaiu

Fondator Academia Cațavencu. Fondator Radio Guerrilla.

Liviu Surugiu

Scriitor. Cititor. Bun la amândouă.

Mădălina Ștefu

Absolventă de anagramatică și alte jocuri de cuvinte.

Mani Gutău

Muzician de cuvînt.

Marta-Ramona Novăceanu

Profă de Română de România.

Matei Oprina

De la Guerrilla de Dimineață până seara.

Mihai Dobrovolschi

Cogito Ego Sum.

Mitoș Micleușanu

Spirit multifuncțional, atins de Febre39.

Nic Cocîrlea

Tovarăș de drum. Camarad, Nomanslander.

Oleg Garaz

Muzicolog, specialist în BMW (Bach, Mozart, Wagner)

Petru Stratulat

Liniștitor, fără efecte.

Radio Guerrilla

Suntem noi, toți cei care gândim la fel. Eliberadio.

Redacția

Una pentru toți, toți pentru Radio Guerrilla.

Ruxandra Georgescu

Îndrăgostită de toate cele care nu există.

Sebastian (Memo) Vrînceanu

Maestru biciclofonist.

Sergiu Torok

Iubitor de fluturi.

Simona Toma

Poetă, librar şi încă ceva.

Sorel Radu

Progresare humanum est.

Sorin Badea

Cu știința-n sânge.

Teodora Vamvu

Zînă online. Dar și offline.

VRTW

Vinyl, Rum, Tapas & Wine