Dacă e duminică, e zi de consumat artă de toate felurile, dar mai ales artă frumoasă. Nu că ar putea fi altfel, dar de gustibus, zice vorba, și noi n-o contestem. Așadar, vă prezentăm ce ni se pare nouă frumos, și bun de consum.
Începem turul de forță cu Tsukudajima From Eitai bridge, No. 4 (1857) a artistului japonz Utagawa Hiroshige. Dobro, ai recepționat? Această panoramă a Edo Bay este una dintre puținele print-uri din această serie în care artistul portretizează un cer luminat de stele. Bărcile de pescuit au ancorat, ajunse din Insula Tsukudajima, care se poate zări în fundal. În această zonă, pescarii angajați ai shogun-ului se ocupă cu prinderea unor pești mici, translucizi, pe nume shirauo, al căror gust era preferat de către shogun.
Despre Utagawa Hiroshige, cunoscut și sub numele de Andō Hiroshige, vă spunem că a fost un artist ukiyo-e, considerat ultimul mare maestru al acestei tradiții. Ukiyo-e înseamnă “picturi ale lumii în mișcare”, mai exact litografii japoneze create prin utilizarea blocurilor de lemn.
Continuăm cu Marea Moartă, adică Totes Meer, lucrare semnată, în jurul anului 1940, de Paul Nash. Cu ocazia Victory in Europe Day, celebrată pe 8 mai (1945), zi care marcheză acceptarea formală de către Aliații celui de-al Doilea Război Mondial a predării necondiționate a forțelor armate Naziste.
Paul Nash a fost un artist britanic cunoscut pentru arta sa suprarealistă și operele de artă de război. Artistul a făcut parte și din grupul celor mai importanți pictori de peisaj al primei jumătăți de secol al XX-lea.
The Allen Brothers (Portrait of James and John Lee Allen) este numele tabloului lui Henry Raeburn, pictat la începutul anilor 1790. Henry Raeburn a fost un pictor scoțian autodidact, fără studii de specialitate, primul pictor al Scoției cu adevărat important de la Uniune încoace, și care a rămas stabilit în țara-i de baștină. A deservit ca portretist personal al regelui George al IV-lea, fidel al romantismului unei epoci de aur a Scoției în general, și a capitalei acesteia, în particular.
Acest dublu portret ne dezvăluie un profil al fratelui mai mare și un frate mai mic uitându-se direct către noi, în posturi și activități contrastante. Cu ajutorul acestui tablou, simțim puțin din energia contagioasă a tinereții.
Jalmari Ruokokoski pictează dragostea în 1910, sub forma unui chip de femeie. Love, pictat în manieră expresionistă de către artistul finlandez, reprezintă un portret spectaculos al Laurei Franciska Elvira Bono, o artistă de circ suedez-italiană, cunoscută pentru mersul pe sârmă – și marea iubire a lui Ruokokoski. Acesta din urmă este considerat primul artist boem al Finlandei, un personaj prietenos, sociabil, amator de petreceri și pasionat de circ și teatru. Laura Franciska era doar o adolescentă când cei doi s-au căsătorit, după o scurtă perioadă de curtare. Iar dragostea lor i-a purtat în capitala iubirii, Parisul, unde artistul primise o bursă și unde a făcut cunoștință pentru prima oară cu arta Impresioniștilor. Tabloul Love a fost dăruit de către Ruokokoski prietenului său bun, Yrjo Ollila.
Încheiem seria de săptămâna aceasta nu cu o pictură, ci cu o fotografie, de această dată. The Rosebud Garden of Girls, ce datează din iunie 1868, este lucrarea uneia dintre pionierele fotografiei de portret, Julia Margaret Cameron. În mod surprinzător poate, Cameron și-a început cariera fotografică la vârsta de 48 de ani. Și a învățat, tot singură, tot autodidactă, arta laborioasă a producerii negativelor cu collodiu ud pe plăci de sticlă, favorizând micile estompări și neclarități și compozițiile mai libere, în comparație cu portretele perfect clare și „lustruite” ale colegilor ei de breaslă.
Imagini și informații prin DailyArt.
Golful Edo Bay?????