Caleido, festival multicultural de arte performative care și-a propus să descopere și să promoveze diversitatea culturală și etnică, revine între 21-25 mai cu cea de-a patra ediție, în cadrul căreia spectatorii vor avea ocazia să vadă online 20 de producții independente de teatru, dans și performance.
„Într-un efort de adaptare a scenei artistice independente la contextul pandemic pe care încă îl traversăm, în 2021 festivalul Caleido va prezenta online 20 de producții de teatru, dans și performance, dintre care șapte producții proprii, patru dintre ele în premieră. Temele principale în jurul cărora se coagulează festivalul în acest an – stereotip, feminism, comunitate, istorie recentă – formează un puzzle ale esteticilor, poziționărilor și discursurilor artistice. Împreună, ele încearcă să contureze o imagine a societății actuale, cu miză în a încuraja și stimula dialogul interdisciplinar și interetnic, diversitatea culturală și dezbaterile constructive.” – Andreea Novac, director artistic Caleido.
Producțiile Caleido realizate în 2020 și care vor fi prezentate în premieră la cea de-a patra ediție a festivalului sunt:
1. „Domnișoara Iulia” (regia: Andrei și Andreea Grosu, distribuție: Dana Rogoz, Richard Bovnoczki, Mihaela Trofimov)
Un spectacol bazat pe cel mai crud și mai devorator Strindberg, despre cum se descompun oamenii în nopțile nedormite și despre mersul pe sfoară fără plasă de siguranță.
„Pentru noi, în momentul acesta al vieții, Domnișoara Iulia e un text cu raze X care ajung până la oase. E despre cum se descompun oamenii în nopțile nedormite și despre mersul pe sfoară fără plasă de siguranță. Ne fascinează cel mai crud și mai devorator Strindberg. E un studiu care te trage adânc sub apă până când simți că nu mai vezi lumina.” – Andrei și Andreea Grosu, regizori
2. „Libretto Impostura” (regia: Matei Lucaci-Grünberg, distribuție: Ștefan Huluba, Teodora Dincă, Sever Bârzan, Mihaela Sîrbu, Alexandru Papadopol și Alexandru Ivănoiu)
Libretto Impostura este o comedie tristă, în care membrii trupei își propun să dezbată impostura – uneori e comic, alteori e tragic, uneori e necesar și în multe cazuri este absurd. Impostura există, sindromul imposturii există, iar spectacolul nu își propune să judece impostura ci să o descopere și eventual să o înțeleagă și să o accepte.
“Libretto impostura este un mozaic despre impostură. Libretto impostura este o comedie pe alocuri tristă, pe alocuri optimistă. Este un spectacol cu și despre viața. Este despre șarlatani și diletanți, despre actori, despre naziști și comuniști, despre credință și despre familie, despre bețivi și clovni. Toate textele care compun acest spectacol sunt inspirate din viața reală, din istorie.” – Mattei Lucaci-Grünberg, regizor.
3. „Bildungswoman” (regia: Elena Morar, distribuție: Ana Covalciuc, Sorina Ștefănescu)
Un performance care își propune să exploreze moduri de devenire a identității feminine într-un colaj teatral – de la felul în care ne putem crește copiii în spirit feminist, la bagajul emoțional ca moștenire transgenerațională, până la felul în care ne raportăm la propriile frici și limite.
“Bildungswoman este un performance care își propune să exploreze moduri de devenire a identității feminine într-un colaj teatral – de la felul în care ne putem crește copiii în spirit feminist, la bagajul emoțional ca moștenire transgenerațională, până la felul în care ne raportăm la propriile frici și limite. Interconectând textul dramaturgei mexicane Ximena Escalante cu manifestul Chimamandei Ngozi Adichie cu propriile noastre experiențe (de)formatoare, Bildungswoman aduce împreună transdisciplinar generații diferite de femei. Ne dorim să coborâm feminismul – ca umanism upgradat și corectat – în mainstream și să ne putem interoga, confesiv și poetic, asupra felului profund în care “a fi femeie” rezonează cu fiecare din noi, prin raporturi femeie-femeie. Operăm cu întrebări și curiozități, nu cu certitudini, și ne dorim să investigăm inclusiv zonele mai întunecate de traumă și tensiune, dar și cele luminoase de cooperare și solidaritate.” – Elena Morar, regizoare
4. „APR [Adorație Performance-ului Radical]” (cu/de: Irina Milan, Paul Dunca/Paula Dunker, Waana Neagu, Raj Alexandru/Ramya, Alex Bălă și Octavian)
APR e o filă de herstory și un act care-și dorește să omagieze o mișcare politică de rezistență cum nu a mai fost alta: scena de ballroom. Este despre recunoștința purtată corpurilor neconforme care deși împinse la margini, încarcerate și patologizate de-a lungul istoriei recente au combătut și combat normele patriarhale și standardele heteronormative.
„Poți să cuprinzi într-un spectacol toată recunoștința și aprecierea eternă față de corpurile neconforme care prin rezistența dansului au clădit scena pe care te miști acum? E imposibil, dar cu siguranță va trebui să le aduci un tribut. Repetă după mine: ”Brațele devin unealta. Unealta care va spune o poveste!”- mulțumim Javier Ninja! ”Lasă-ți coama să-ți continue frazele” – mulțumim Leiomy Maldonado! ”Uită-ți ego-ul!” – mulțumim Willie Ninja! Închină-te în fața a tot ce înseamnă icon și tot ce-a fost înaintea ta, ”căci și cei ce-au plecat, pășesc pe catwalk printre noi” – mulțumim Benji Hart! – Paula Dunker.
Acestora li se adaugă alte trei producții Caleido, realizate în 2019: „Aleea stereotipurilor” (coordonatori: Ionuț Oprea, Mădălina Dorobanțu), în interpretarea trupei Playhood, care mixează elemente din poetry-slam, hip-hop și dans contemporan pentru a descrie diferite forme de discriminare născute din stereotipuri, „Magic is a condition that kills people in all kinds of performative hazards” (concept și interpretare: Andreea Novac și István Téglás), care vorbește despre colaborare, provocări artistice sau funcția publicului într-un spectacol, și „Pelicanul” (regia: Florin Liță), o poveste despre iertare și relația disfuncțională mamă-copii.
Programul CALEIDO este disponibil aici.
***
Văzut de Radio Guerrilla.