Mi-am dat seama că o problemă actuală este scăderea resurselor de energie de pe Terra și că în loc să căutăm unele noi am putea căuta moduri prin care să le producem. Prima întrebare pe care mi-am pus-o este “care este diferența dintre un atom de combustibil fosil si oricare altul?”. Aceasta a apărut deoarece se știe ca orice atom este format din protoni, electroni și neutroni, iar diferența ar fi dată de numărul acestora.
Dacă privim orice material așa ajungem repede la ideea de a transforma o substanța în alta prin schimbarea numărului de electroni pe care îi are în atomi. Spre exemplu un atom de oxigen are opt electroni, opt protoni și opt neutroni, unul de hidrogen are un electron și un proton, iar unul de carbon are șase electroni, șase protoni și șase neutroni. Deci dacă singura diferența dintre acești atomi este numărul lor de electroni și protoni am putea vorbi despre un oxigen ca despre un carbon plus 2 hidrogeni.
Cea mai cunoscută formațiune a hidrogenului este molecula de apă H2O. Când mă uit la aceasta și în loc de oxigen consider carbon plus doi hidrogeni obțin H2+CH2=CH4 care este o moleculă de metan. Dacă am putea schimba atomii dintr-unul în altul am putea transforma o moleculă de apă într-o moleculă de metan și ne-ar și rămâne doi neutroni liberi.
Singurul lucru care lipsește este robotul/mașinăria care să poată lucra la nivel subatomic astfel încât să despartă electronii dintr-un atom și să poată crea câmpuri electromagnetice pentru fiecare nou atom. Eu aș vedea asta posibil printr-un robot care să poată observa un atom de oxigen și să poată lucra atât de repede astfel încât să prindă într-o capsulă șase electroni, șase protoni și șase neutroni pe care să îi pună într-un mic câmp electro-magnetic și să formeze un atom de carbon. Simultan este necesară separarea celorlalte două perechi de protoni electroni rămase, iar cei doi neutroni rămași nefolosiți să fie reciclați pentru viitoare formări de noi atomi. Totodată este nevoie ca acest robot să se miște cu o viteză mai mare decât cea a unui electron și să se sincronizeze pentru a separa acest atom în același timp din toate părțile pentru a nu rămâne ceva instabil pentru niciun moment. O idee.
Viitorul în care s-ar putea materializa aceste lucruri nu e chiar atât de departe cum pare, el începe dealtfel cu cel mai mare campionat de robotică din România, BRD First Tech Challenge 2019, susținut de Volkswagen.
Radu Sofica, clasa a 11-a, Liceul Greco-Catolic „Timotei Cipariu”