În urmă cu 6 luni Bucureștiului avea să i se întâmple un fel de minune de care habar n-avea că urma să-i schimbe destinul pe termen lung. Responsabil de această schimbare este un antreprenor român, același care a revitalizat brand-ul Pegas, Andrei Botescu. În 12 mai când a lansat Ape Rider, un serviciu de smart bike sharing, probabil nici el nu-și imagina ce implicații va avea acesta în viața cetății și a locuitorilor ei. Încă de la lansare mi-am propus să-l aduc lunar timp de 6 luni să-mi spună în ce stare se află ApeRider. La vremea aceea Andrei mi-a spus că au fost plasate în traficul din București 1000 de biciclete, urmând să mai introducă încă 1000 după o săptămână. După aceea trebuia să urmărească dinamica lor.
Evident că pentru început o parte dintre ele au fost furate. La o luna de la lansare o bicicletă fusese găsită pe drumul dintre Constanța și Mangalia la un cetățean care spunea că o duce la mare. O alta era în port la Agigea. Alta stătea închisă într-o curte de lângă Călărași. În total, în cele 6 luni de Ape Rider, au fost întocmite 600 de dosare penale care au atras după șine o mai mare atenție din partea hoților și în ceea ce privește și celelalte biciclete particulare. În plus, comunitatea a reacționat de fiecare data când vedea o bicicletă ApeRider, chiar dacă era vopsită în altă culoare, și oamenii anunțau la Ape Rider unde au văzut o astfel de bicicletă, chiar dacă nimeni nu le ceruse asta. Practic își făceau datoria civică din instinct.
L-am întrebat pe Andrei care ar fi cele mai importante 5 beneficii datorate Ape Rider și ne-a răspuns în următoarea ordine:
1 – Conștientizarea utilizatorilor a existenței unei noi forme de mobilitate urbană care oferă libertate deplină.
2 – O propunere către Primăria Generală a Capitalei de planificare a unei infrastructuri pentru o rețea de piste de biciclete în București în bază informațiilor centralizate.
3 – Implicarea comunității în prinderea hoților de biciclete.
4 – Oferirea unei soluții de tracking, recuperare și asistentă juridică pentru bicicletele personale.
5 – Interconectare cu alte servicii de mobilitate urbană: e-car sharing, RATB și Metrorex, etc.
ApeRider va fi un hub de mobilitate. Nu doar în România, ci la nivel mondial. Deși, foarte importantă pentru supraviețuirea acestui serviciu este implicarea comunității. În alte țări, civilizate, tocmai neimplicarea comunității a dus la dispariția unor servicii similare.
Astăzi, de la 13, în CARDIOGUERRILLA, puteți afla mai multe despre această poveste și planurile de viitor ce se făuresc în jurul ei.