În contextul pademiei de COVID-19, companiile din România au fost nevoite să apeleze la noi metode de asigurare a continuităţii afacerii, marea majoritate dintre acestea bazându-se pe soluţii de digitalizare a proceselor de business şi mijloace electronice de comunicare. Există şi companii care nu doar au implementat astfel de soluţii, ci şi contribuie la dezvoltarea şi furnizarea lor, aşa cum se întâmplă în cazul certSIGN – companie românească specializată în dezvoltarea de soluţii informatice de securitate şi Prestator de servicii de încredere conform eIDAS, despre care am aflat mai multe de la Adrian Floarea, CEO certSIGN.
Cum s-au adaptat companiile la situația actuală?
Încă de la sfârşitul lunii februarie, certSIGN a demarat un sistem de lucru de acasă extins, pentru diminuarea riscului de răspândire a virusului COVID-19 şi protejarea angajaţilor, care muncesc de la domiciliu timp de două săptămâni, prin rotaţie. Excepţie fac persoanele din zona de producţie, esenţiale pentru asigurarea continuităţii businessului.
Iar acest lucru este cu atât mai important cu cât mare parte din soluţiile de digitalizare oferite de certSIGN (semnătură electronică, soluţii pentru criptarea e-mailurilor şi a datelor de muncă, certificate SSL, accesarea resurselor companiei prin VPN, securitate cibernetică etc.) sunt extrem de solicitate şi utile în acest moment pentru companiile din România: „Companiile care nu au activități directe de producție au adoptat lucrul de acasă. Unele erau pregătite, altele s-au adaptat. Încercam să îi ajutăm, am pregătit un checklist cu ce au de făcut pentru a lucra de acasă”, a precizat Adrian Floarea, CEO certSIGN.
Cum contribuie tehnologia în această perioadă?
În aceste momente, soluţiile de digitalizare sunt esenţiale pentru sustenabilitatea mediului economic şi asigurarea continuităţii businessurilor din România.
„Tehnologia ne ajută să rămânem conectați, să lucrăm de acasă ca de la birou. Pentru companii și cetățeni ar, trebui să existe această interacțiune online și cu instituțiile statului, mai ales că unele și-au închis ghișeele. De exemplu, având ghișeele închise, ONRC permite transmiterea documentelor prin mijloace digitale, fiind necesară deţinerea unui certificat calificat de semnătură electronică”, a menţionat Adrian Floarea. Un alt exemplu în acest sens îl constituie şi certificatele de stare urgenţă, companiile a căror activitate este afectată direct de măsurile luate în această perioadă putându-le obţine doar dacă au la dispoziţie o semnătură electronică.
Soluțiile tehnologice care să permită interacțiunea exclusiv la distanță există, însă acestea trebuie reglementate rapid, pentru a fi folosite legal, certSIGN venind şi cu o serie de propuneri în acest sens menite să vină direct în sprijinul populaţiei:
„Suntem deschiși să colaboram cu instituțiile statului și ne-am oferit disponibilitatea de a veni in sprijinul acestora pentru simplificarea interacțiunii cu cetățenii și mutarea acesteia în mediul digital”.
Există însă un punct în care aportul adus de soluţiile de digitalizare se opreşte şi intervine latura umană. Dincolo de contribuţia adusă prin instrumentele de semnătură electronică, digitalizare şi securitate cibernetică, certSIGN a contribuit şi printr-o donaţie de 50.000 EURO către Institutul de Boli Infecţioase „Matei Balş” din Bucureşti, în vederea achiziționării de echipamente esențiale pentru asigurarea îngrijirii persoanelor infectate cu virusul COVID-19. Această contribuţie a fost sprijinită şi printr-un apel de contribuţie făcut către toţi angajaţii certSIGN – nu doar pe parte financiară, ci şi prin alte mijloce precum donarea de sânge, centrele de transfuzii sanguine confruntându-se cu o scădere substanţială a numărului de donatori.
„Apreciez munca colegilor, în special în această perioadă. De multe ori este vorba de eforturi mari iar ei sunt în prima linie, interacţionând cu clienții și făcând lucrurile să funcționeze”, a mai punctat Adrian Floarea.