A trecut iarna, așa că nu mai avem motiv să fim amorțiți. Facem un pic de stretching fizic, dar mai ales mental, și ieșim din casă. Care pe străzi, care în galerii de artă, care în cinematografe, important e să ne înarmăm cu multă deschidere și curiozitate.
Și ca să nu spuneți că nu v-am spus, între 18 și 21 aprilie se-ntâmplă Cinepolitica. Cine? Cinepolitica! Unde? La Cinema Elvire Popesco. 9 dintre cele mai noi și apreciate filme cu temă politică se regăsesc în festival, iar 7 dintre ele sunt în cursa pentru Trofeul Cinepolitica.
Așa că, scoateți o foaie de hârtie și notați-vă programul festivalului. Noi zicem că aveți ce vedea: campania electorală din Franța, activismul social, justiția oarbă și nostalgia după comunism sunt câteva dintre temele abordate în filmele Cinepolitica.
Libre (regia Michel Toesca), documentar premiat la Cannes și Valladolid, prezintă lupta unui om cu un întreg sistem judiciar și social în demersul său cât se poate de nobil: ajutorul dat unor imigranții ce caută o soarta mai bună în Europa. Cédric le oferă acestora, în ferma sa, protecție și mâncare în călătoria lor inumană. Regizorul Michel Toesca decide să documenteze întregul calvar, fără a beneficia de o echipă de filmare în adevăratul sens al cuvântului, pentru a da un semnal de alarmă unei lumi aflate într-un grav impas moral.
Premiere Campagne (regia Audrey Gordon), marele câștigător al festivalului de film Politikos, spune povestea lui Astrid Mezmorian, o tânără jurnalistă, proaspăt angajată a postului France 2, a cărei primă misiune este să urmărească campania electorală a celui mai tânăr candidat la prezidențiale – Emmanuel Macron. Două luni de maraton, pentru doi novici. Un documentar din culisele redacției televiziunii France, care dezvăluie o nouă perspectivă a alegerilor prezidențiale din 2017, din Franța.
Murer: Anatomy of a trial, filmul de lung metraj în regia lui Christian Frosch, ne aduce în sala de judecată a unuia dintre cele mai controversate procese din Austria. Față în față cu Franz Murer, supranumit și Măcelarul din Vilnius, supraviețuitorii crimelor în masă depun mărturie pentru a pedepsi un artizan al Holocaustului și pentru a obține dreptate: dar fără niciun rezultat.
Eternal Winter (regia Attila Szász, cu Marina Gera, Sándor Csányi, Laura Döbrösi ) prezintă experiența celor 700.000 de maghiari deportați în URSS la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial în lagărele de muncă forțată. Protagonista filmului este o femeie constrânsă să-și trăiască alături de fiica sa și alte zeci de femei existența de coșmar într-una din aceste tabere sinistre ale Gulagului. Pe acest fundal plin de tragism, interacțiunea dintre oameni va aduce singurul strop de umanitate la care se mai poate spera. O dramă puternică, o producție completă, magistral jucată, regizată și filmată.
Omul Roșu (R. Mugur Vărzariu) spune povestea lui Petre Ignatencu, canoist de performanță și șofer de taxi în anii ’60, care crede cu ardoare că prăbușirea comunismului în decembrie ’89 a fost o uriașă greșeală a istoriei. Într-un prezent pe care îl consideră tulbure și decadent, acesta speră să reînvie spiritul Partidului și își asumă funcția de lider și continuator de drept al ideologiei socialiste.
Documentarul Prima campanie (r. Audrey Gordon) spune povestea lui Astrid Mezmorian, o tânără jurnalistă, proaspăt angajată a postului France 2, a cărei primă misiune este să urmărească campania electorală a celui mai tânăr candidat la prezidențiale – Emmanuel Macron. Două luni de maraton, pentru doi novici. Un documentar din culisele redacției televiziunii France, care dezvăluie o nouă perspectivă a alegerilor prezidențiale din 2017, din Franța.
Filmul The Load (r. Ognjen Glavonic) este plasat în timp și spațiu undeva după declanșarea intervenției NATO în Războiul din Kosovo din 1999. Vlada lucrează ca șofer de camion în timpul bombardamentului NATO asupra Serbiei, în 1999. Însărcinat cu transportul unei încărcături misterioase din Kosovo în Belgrad, conduce pe un teritoriu necunoscut, Vlada încearcă să-și facă drum printr-o țară marcată de război.
Și dacă nu v-am convins cu cele 7 filme din competiție, aruncați un ochi peste filmul de deschidere și cel de închidere al festivalului. Sunt cel puțin not so politically correct.
Nu o să vă pară rău. Ne vedem în cinematografe.
Dona-Georgia Teșcovschi