La începutul săptămânii am lansat prima temă a noului sezon Vocea Ascultătorului, un demers Radio Guerrilla pentru a face auzită și citită vocea voastră: Cum îți înveți/îți vei învăța/ți-ai învăța copiii despre bine și rău?.
Concursul se încheie dumincă, 22 iulie, ora 14:00. Cel mai bun text va fi premiat cu un kil de cărți oferite de Editura Humanitas și cu un loc de cinste în homepage-ul guerrillaradio.ro. Câștigătorul va fi anunțat în emisiunea Guerrilla de Dimineață de luni, 23 iulie. Dacă nu câștigi kilul de cărți, ai șanse să câștigi pentru textul tău un loc pe site-ul guerrillaradio.ro, alături de felicitările noastre.
Textul de mai jos este unul din textele finaliste.
***
Binele și răul sunt, evident, concepte cu care nu ne naștem. Le dobândim pe parcursul existenței, vrem, nu vrem. Prezența părinților este un factor determinant, dar și lipsa acestora este un factor la fel de determinant în procesul de formare a acestor concepte.
Binele și răul reprezintă fundamentul personalității, este scheletul pe care se constituie identitatea. Este natural pentru om, ființă înzestrată cu rațiune, să construiască o expresie a dualității existenței în ceea ce, aparent, îl diferențiază de restul ființelor. Până la urmă, și omul este un produs secundar al naturii și deci parte a acesteia. Natura însăși este duală: formă și spațiu, lumină și întuneric, masculin și feminin, etc.
Copiii ar trebui să cunoască de mici aceste realități. Ar trebui să cunoască faptul că această dualitate se completează. E simplu de arătat. Ziua și noaptea au amândouă frumusețea lor, dar splendoarea apusului sau răsăritului este știută și trăită tocmai datorită acestei dualități.
Apoi mai este un element important care ar trebui să însoțească prezentarea acestor aspecte ale vieții, și anume conștiența asupra dualității naturii, cât și cea a rațiunii. Binele nu se poate fundamenta decât în raport cu ceea ce este definit ca fiind răul, iar asta face ca aceste două concepte să se afle într-o profundă, intimă legătură. Conștiența asupra și despre aceste concepte nu este implicată în această structură rațională. Ceea ce azi numim bine, peste ani, poate fi considerat a fi rău și invers, dar ceea ce știe despre aceste permutări nu este inclus în ele, nu se schimbă și nici nu dispare odată cu ele. Prezența gândului – concept bine/rău ( și de fapt a oricărui gând, stare sau emoție) este știută de o conștiență care este prezentă atât înainte de apariția gândului, cât și după. Ceea ce știe despre experiența unui gând nu dispare odată cu acesta.
Pentru toate astea este suficient să fii prezent în viața copiilor, activ prezent. Să permiți acestora să trăiască experiența atât a “da- ului”, cât și a “nu- lui”, pentru că fac parte din existență și pentru că împreună formează existența, sunt proprii naturii și sunt, ca și natura, încărcate cu un caracter de relativitate. Singura constantă din existență este conștiența.
Da, negru. Nu, alb. Nu, negru. Dormi? Da? Nu, te iubesc. Mama rea! Nu. Buna! Nu, te iubesc. Tata rău! Nu. Doare. Da, stiu, e bine. Nu, rău. Bine, ești treaza? Nu. Rău. Daaa… Da ma, bine, nu. Da? Ești nebun? Normal ca da.