Andrei Voicu este antreprenorul din spatele uneia dintre cele 15 idei pentru România – Swip.ro. Ce este Swip.ro, vă întrebați probabil?
“Prima platformă de negocieri colective utilități
Swip.ro
În ultimii 10 ani, piață de energie electrică a trecut printr-un proces greoi de liberalizare, ce se va încheia la 31 decembrie 2017. În esență, această liberalizare presupune trecerea de la un regim reglementat de setare a preţurilor la un sistem concurențial, intrarea în piață a unor jucători noi precum și ieșirea din amorţire a jucătorilor consacrați. Aceștia din urmă obișnuiau să deţina monopoluri regionale pentru furnizarea de energie iar acum sunt forțați să se adapteze la noile realități din piață.
Pentru consumatorii individuali piață concurențială reprezintă oportunitatea de a avea mai mult control asupra cheltuielilor lunare cu utilitățile. Cu alte cuvinte, aceștia își pot alege în mod liber furnizorul care le oferă cea mai bună oferta de valoare.
De ce?
Swip este un antreprenoriat românesc, care s-a născut în contextul acestei liberalizări, prin observarea lipsei de informare a consumatorilor casnici privind noile condiții de piață și a lipsei de reprezentare și putere de negociere a consumatorilor individuali în față furnizorilor de electricitate. În același timp, am identificat provocarea furnizorilor consacrați de a câștigă cota de piață în regiunile în care nu au operat până recent – intensificarea marketingului tradițional a rezultat în achiziții marginale de noi clienți.
Cum funcționează?
Swip își propune să reunească consumatorii individuali (B2C, respectiv B2B) sub aceeași umbrela și să negocieze de la egal la egal cu marii furnizori. Datorită puterii colective de negociere, Swip reușește într-un mod simplu să obțînă un preț mai avantajos. Cum facem asta mai exact? Avem o platformă în care consumatorii își introduc detaliile și ne dau dreptul să negociem pentru ei. După colectarea unui număr semnificativ de consumatori, organizăm o licitație, iar furnizorii de energie pot concura pentru portofoliul de clienți. Furnizorul care oferă prețul cel mai mic pentru întreg portofoliul câștigă licitația, iar oferta câștigătoare este prezentată consumatorului pentru încheierea contractului.
În final, consumatorul primește un preț mai mic decât ar fi obținut singur, furnizorul câștigă ușor un portofoliu mare de clienți, iar Swip primește din partea furnizorului câștigător un comision standard pentru fiecare contract semnat. Ideea s-a născut dintr-o discuție între 4 prieteni la o bere, dar am descoperit ulterior că modelul de business a fost implementat cu succes în țări precum Belgia, Franța, UK, Germania, Australia și nu numai. Dar da, este un first în România. Așa cum am observat și în modelele de succes din alte țări, ariile de diversificare pentru viitor sunt largi, atât din punct de vedere al segmentului țintă pe care să-l targetăm (B2C, B2B), cât și din punct de vedere al produselor pentru care sistemul de negociere colectivă poate funcționa. Astfel, pe termen mediu, urmărim extinderea portofoliului de produse prin introducerea carburantului, telefonie mobilă și asigurări precum și extinderea portofoliului de clienți prin adresarea segmentului de IMM-uri. Mulțumim pentru timpul acordat și suntem nerăbdători să primim orice feedback sau sugestie.
Toate bune, Andrei Voicu”.
Interviul cu Andrei Voicu, aici.