Am tot discutat în ultimii ani cu cei din jurul meu care se dau cu bikla și am văzut cum vehemența lor inițială de a respinge bicicletele electrice s-a tot estompat până a ajuns să se transforme în dorința de a-și lua un e-bike. Adevărul că ar fi greșit să nu te bucuri de ce înseamnă tehnologie în vremurile astea. E ca și cum Ștefan cel Mare ar fi refuzat să meargă la luptă pe cal și cu armură. Una peste alta mă bucur că din ce în ce mai mulți se bucură de experiența e-bike-urilor.
Cu ocazia discuțiilor despre e-bike-uri am identificat o problemă: respingerea e-bike-urilor a însemnat și respingerea oricărui tip de informații legate de ele, iar acum munca de a recupera toate informațiile ratate e destul de grea. Așa că am făcut o listă scurtă de care să se țină cont atunci când te hotărăști să-ți iei un e-bike.
- În primul rând trebuie să fii decis unde vrei să folosești o bicicletă electrică. Sunt atât de multe tipuri încât acest aspect este esențial. E ca la cele normale, doar că un pic mai specific. Pentru că îți poți lua o bicicletă electrică EXCLUSIV pentru plimbări prin oraș pe care chiar n-o poți folosi off-road. Sau o poți folosi, dar te va chinui rău. Sau îți poți lua un e-MTB pentru enduro sau downhill pe care n-are rost să-l chinui prin centrul vechi. Adică dacă tot îți iei o electrică ar fi bine să te bucuri la maximum de experința cu ea.
- Motorizarea. Ăsta e un subiect tare complex. Asta pentru că sunt mulți producători de motoare și fiecare și-a construit strategia de brand în mod exclusivist. Adică dacă îți iei un e-bike cu motor Shimano, va trebui să fii mereu legat de componentele lor. Nu poți face combinații. Intervine aici și tipul de asistență al fiecărui motor în parte. Pentru că tot am vorbit de Shimano ei declară că asistența motoarelor produse de ei e foarte apropiată de pedalarea cu o bicicletă normală. O fi, dar mie nu-mi place asta la un e-bike. Mie îmi place agresivitatea asistenței de la motoarele Bosch. Dacă vreau un feeling mai apropiat de pedalatul normal merg cu o biklă cu motor Fazua care a fost preluat de Porsche. Iar de aici încolo discuția devine foarte complexă.
- Motorizarea partea a doua. Vrei un motor mai mare și mai puternic cu un cuplu mai mare care evident îngreunează și bicicleta odată cu bateria mai mare, sau vrei un motor mai mic cu un cuplu evident mai mic și cu a baterie mai mică și mai ușoară? Aici va fi greu să te decizi. Mie mi-a fost imposibil așa că mi-am luat din ambele. Râsu’ plânsu’….
- Atenție la frâne! Sau, mai bine zis, MARE ATENȚIE LA FRÂNE!!! E-bike-urile fiind mai grele au nevoie de frâne mai puternice. Și cu asta sper că am zis tot. Pentru mine cele mai faine frâne pe e-bike îmi par a fi Magura MT7 sau XTR-urile cu 4 pistoane. Doar că XTR-urile sunt oleacă prea scumpe.
- E-MTB FS sau hard tail? Cred că singurul motiv pentru care ți-au lua un e-MTB hardtail e legat de preț, care e mai mic. Dar mai bine mai aștepți un pic și strângi mai mulți bani și îți iei un FS ( full suspension ).
NOTA BENE: În momentul acesta, în data de 01.11.2024, dacă ar fi să aleg între un motor nou de la Bosch cu o baterie de 800 Wh și unul tot de la Bosch, dar varianta Race cu o baterie de 750 Wh, l-aș alege pe al doilea, cel în variantă Race. Cred că e o opțiune net superioară. Plus că îi poți pune și extender. Dar și aici dezbaterea e complexă.
Una peste alta e-bike-urile sunt oricum, dar nu ieftine. Recomand să vă bucurați de orice variantă în care aveți și discount. Sunt câteva avanposturi Radio Guerrilla de unde puteți cumpăra e-bike-uri cu 10% discount instantaneu la plata cu Cardul Avanpost. Iar la o bicicleta de 10.000 de euro, să zicem, 1000 de euro INSTANTANEU înapoi pe card mie îmi sună tare bine. Acum vă doresc doar să fiți generoși cu voi și cu cadourile electrice pe care o să vi le faceți.
DISCLAIMER: Acest text nu a acoperit toate dilemele unei persoane care se gândește să își cumpere o electrică, ci, mai degrabă a născut o altă sumedenie de dileme legate de acest subiect.
Și eu trăiesc în Olanda, iar este o normalitate sa mergi pe bicicletă, și dacă nu poți este frowned upon.
Olandezi sunt crescuți cu bicicleta, ia bicicleta la magazin ia o la școala, deci nu că în România cu mașina.
Si eu traiesc in Romania, iar aici este ceva anormal sa mergi pe bicicleta. Romanii sunt nascuti in BMWuri nu ca saracii olandezi. BMW la scoala, la magazin, la biserica si mall, deci nu ca in Olanda ca saracii cu bicicleta. Salutari.