Cititul în România a atras atenția în ultimii ani prin lipsa acestei activități din viața majorității oamenilor, românii fiind pe ultimul loc în Europa la consumul de carte.
Cu un procent de 68,5% dintre români care nu au citit măcar o carte în ultimul an, literatura în România a devenit un subiect de nișă, o situație deloc favorabilă.
Acest context local duce și la o slabă reprezentare a femeilor pe scena literară: scriitoarele sunt subreprezentate, iar ponderea cu care munca lor este recunoscută, prin premii, nominalizări, traduceri, burse ori invitații la lecturi și festivaluri este mult sub consistența reală a ceea ce ele construiesc și creează. Femeile continuă să fie invizibile sau făcute invizibile în diferite structuri ale “scenei” oficiale, ca de exemplu numărul insignifiant al autoarelor studiate în manualele școlare.
De aceea, One Night Gallery lansează cu prilejul Zilei Culturii Naționale o nouă campanie dedicată culturii scrise, #ceautoaremaicitim – un proiect care promovează scriitoarele și artistele vizuale române contemporane, aducând în lumina reflectoarelor literatura scrisă de femei din România și oferind un nou mediu de promovare.
Acest proiect prezintă 10 ilustrații acompaniate fiecare de câte un citat selectat din opere ale autoarelor autohtone.
Selecția lucrărilor celor 10 ilustratoare române – Loreta Isac, Wanda Hutira, Bianca Jelezniac, Irina Maria Iliescu, Andreea Dumuță, Irina Perju, Cristina Frei, Alina Marinescu, Elena Manea, Gabriela Nicolae – va fi prezentată publicului online alături de 10 pasaje din cărți scrise de Cosmina Moroșan, Olga Ștefan, Doina Ioanid, Tatiana Țîbuleac, Cristina Ispas, Lavinia Braniște, Jesica Baciu, Gabriela Eftimie, Valentina Șcerbani, Elena Boldor, pe canalele social media One Night Gallery.
Echipa Premiile Sofia Nădejde pentru Literatură Scrisă de Femei a curatoriat textele inițial alese pentru ilustrații. Astfel, Cristina Ispas, una dintre scriitoarele participante la proiect și membră a juriului Premiile Sofia Nădejde, vede această inițiativă ca pe un demers necesar pentru facilitarea descoperirii literaturii scrise de femei, valorificării contribuției scriitoarelor la dezvoltarea literaturii române și construirii unui dialog despre această problemă.
“În primul rând, aș vrea să mă raportez la experiența mea ca autoare care a debutat în contextul generației 2000 și să remarc că lucrurile s-au mai schimbat de atunci. Chiar dacă într-o foarte mică măsură, o putem totuși numi schimbare.
Nu în sensul că autoarele sunt cu mult mai bine reprezentate astăzi, în comparație cu scriitorii bărbați, la festivaluri sau în jurii, dar s-au pornit niște discuții care au stârnit și continuă să stârnească valuri, s-au problematizat anumite lucruri care erau îngropate sau niciodată abordate la noi.
Suntem departe, bineînțeles, de vreo echilibrare a forțelor, dar cel puțin am început să discutăm.” – Cristina Ispas
Proiectul interdisciplinar, ce îmbină literatura cu ilustrația și arta digitală, își dorește să promoveze cititul și reprezentarea femeilor în sectorul cultural. Urmărește paginile de social media @Onenightegallery și descoperă universul creativ al artistelor și scriitoarelor.
Și dacă îți dorești să susții literatura scrisă de femei și vrei ca aceasta să ajungă și în zone mai puțin deschise la acest univers, înscrie un citat în secțiunea de comentarii a fiecărei postări și o carte va fi donată în numele tău către biblioteci publice din localități din țară ce au nevoie să își îmbogățească fondul de carte.
De asemenea, dacă dorești să citești ceva scris de o autoare română, în curând poți găsi propunerile curatoriate de echipa Premiilor Sofia Nădejde pentru One Night Gallery, pe raftul virtual #ceautoaremaicitim de pe carturesti.ro.
Proiectul se va încheia pe 28 ianuarie cu o lucrare colectivă unde arta digitală, ilustrația și literatura se vor uni sub forma unui videopoem. O lectură audio-vizuală ce îmbină arta video și noile medii de creație, în care autoarele textelor curatoriate vor lectura pasajele selectate, iar artista Alina Anca, co-fondatoare a studioului Aural Eye, va realiza ilustrații generative în mișcare – o compoziție compusă din straturi virtuale suprarealiste care îmbină elemente de ilustrații cu cele mai noi tehnologii digitale.
Haide să descoperim împreună #ceautoaremaicitim și să ne facem viața mai plăcută prin literatură.
***
Plăcut de Radio Guerrilla.
{am prins doar patru ani de scoală in România, scuze pentru greșeli}
Constatul e trist, sa ajungi la un nivel de cultura unde nu citești opere literare, unde cultura e pe smartphone, intre un insta de Alex Velea si un story unei panarame cu silicoane… Concluzia poate sa fie tristă; nu o să uit niciodata finalul din “O brave new World” de Huxley; concluzia societatii noastre.
Una din probleme, dupa mine, e marketingul car s-a strecurat chiar si in domeniul literar. Cand eram “tânăr si ne-experimentat” mă luam după afișuri publicitare când nu stiam ce să citesc. Din fericire mi-am dat seama de aceasta greșeală strategică destul de repede.
Mă refer la experienta mea literară in limba franceza (am emigrat cu părinții la Paris in 90). Cumpărasem câteva cărți expuse cu mare faimă pe afișuri publicitare, așa cum se vinde și o brânză franțuzească, un scutec, o mașină etc. Am citit puțin din ele, ca să-mi dau seama cât de lipsite de savoare erau. A urmat o periodă in care nu am citit mult, fiind dezamăgit chiar si de recomandări de critici literari. La un moment dat mi-am adus aminte de un sfat unei foste prietene româncă care studiase la Paris: ca să recunoști o carte bună deschide-o la intâmplare, citește căteva pagini și dacă ințelegi subjectul fară sa fi complect pierdut, ai gasit o perlă rară.
După câțiva ani, am invațat un principiu interesant de la tatâl meu biologic, pe care îl combin cu metoda precedenta. Un autor bun recomanda alți autori buni, ce conduce la un pelerinaj literar indelugat si pasionant.
M-am apucat de literatură română. Găsisem o carte recuperată de la bunica, o culegere cu nuvele de Mircea Eliade. Imediat am simțit un interes particular pentru acest autor. Am citi si biografia lui, “miraculoasă”. De la el m-am indrumat spre Jung, Carducci, Lord Byron etc
Esența mesajului meu – care poate v-a muri pe acest server – este magia parcursului literar personalizat, din intâlniri, coincidențe, sincronicitați, à propos-uri. Trebuie doar o inițiere, un punct de pornire. Așa cum universul a pornit de la o energie inițială, care s-a prelungit si transformat peste tot, trebuie doar o inițiere si un baston de pelerin.
Marius C
Chiar e miraculoasă biografia lui Eliade. Memoriile lui m-au făcut în adolescenţă să cumpăr orice carte cu numele lui pe copertă. Povestirile fantastice sunt minunate.
L-am descoperit recent pe Michel Houellebecq. S-ar putea să-l găseşti în supermarket la voi. E destul de interesant, dar previzibil, ca în epoca Cancel Culture un scriitor care dă cu PC-ul de pământ să aibă atâta succes.
Şi pentru că e despre autoare, îmi place mult Irina Georgescu Groza, care are nişte povestiri grozave şi mai multe romane, pe care nu le-am citit. Dar povestirile le găseşti uşor pe site-uri precum optmotive.ro.
Ce mai vreau să citesc este volumul de povestiri al Elenei Vlădăreanu, “August”. Mai greu pentru mine să ajung la ele, pentru că nu mai locuiesc în România. De fapt, la Irina pot să ajung, că stă la vreo o sută de km distanţă de mine.
Salutations Diana, Houellebecq avea deja succes inainte sa existe Cancel Culture. Am citit cateva carti, ultima fiind “Les particules elementaires”. Pentru mine e prea traznit, prea nevrotic, nu am putut sa termin cartea; m-am oprit dupa o scena socanta pentru spiritul meu. “La posibilité d’une île” e mai decenta.
Faza cu PC-ul dat de pamant, mi se pare destul de remarcabil, un mesaj inteligent. Ma duce cu gandul la tipul din filmul Shame, care isi arunca laptopul la gunoi cu tot porn-ul lui pe el. Am si eu un project un pic artistic de tipul acesta, cu un flat TV. Vreau sa bat cuie in forma de cruce in TV, cu un pattern special…, si sa-l stropesc cu vopsea rosu vif.
Mersi pentru recomandariile personalizate, apreciez mult descoperirile conexe 🙂