Există o legendă, la fel de reală ca aia cu româncele-cele-mai-frumoase-din-Balcani, care spune că Bucureștiul este al doilea cel mai cool oraș european după Berlin. Taman pentru sinergia asta exotică a melanjului de arhitectură veche interbelică și cea comunistă, care aduce hipsteri pe trotinete și segaway-uri în același cadru cu dorei cu sârme pe umăr și dacii șaptezeciste vintage.
Stoluri de străini o ard în city break-uri prin București din patru motive: programul prelungit al barurilor, femeile accesibile, preţurile mici la alcool și faptul că se fumează (se fuma). Și cam așa era. Numai că nu mai e așa.
Într-o discuţie cu cel mai influent proprietar de baruri de lux bucureștean, omul s-a plâns că viaţa de noapte este în declin din două motive: interzicerea fumatului și lipsa de bani & de turiști străini. Acum, dacă mă-ntrebaţi pi mini, Chișinăul este mult mai preţios din punctele alea patru de vedere. La femei, mâncare și preţuri sunt mult mai tari.
„Al cincilea element“, unul dintre marile atuuri ale amatorilor de weekenduri exotice în „fostele comuniste“, care au văzut Praga și Budapesta, ar fi city-break-ul cultural. Care este atât de tentant pe cât de sexy sunt muzeele și galeriile bucureștene sau festivalurile de piaţă cu mici și bere, Furdui Iancu, plus Mirabela Dauer.
Altfel, Bucureștiul este în continuare un mega sat, plin de cabluri aeriene, cu cel mai mare deficit de spaţii culturale din Europa (mai puţine decât in Bucureștiul interbelic) și în care cel mai de succes local este unul underground în care se fumează, și în care bulevardele sale principale arată mai rău decât bulevardul Ștefan cel Mare din capitala soră, Chiș’nău.
Iată ce zice un agent imobiliar: „În Bucureşti, astăzi, Calea Victoriei şi Magheru nu au magazine de brand, magazine care să investească în marketingul de shopping și care să atragă turişti, cumpărători… La noi preponderent sunt aceste consignaţii, shaormerii, patiserii“ (…) „Spaţii comerciale goale, ca după război, zid şi tablă în total contrast faţă de următoarele, cu vitrine comerciale, vedem două-trei magazine deschise, alte patru-cinci închise“, spune Vlad Vlăsceanu, specialist imobiliar.
Deci, despre ce atracţii să vorbim!!? Casa Poporului!!? Muzeul Antipa!!? Centrul Vechi!!? În orașul în care nu există un singur local de jazz!!!?
Dacă am avea ceva creier de specialiști în turism urban, am investi în Parcul Natural București (o arie protejată intraurbană umedă, sit recomandat Ramsar, cu peste 130 de specii, lacuri și mlaștini unice în Europa), în reţeaua fortificată a Bucureștiului (cel mai mare potenţial imobiliar cultural-istoric, alcătuită din 18 baterii și 18 forturi intercalate, construite de Carol I), în amenajarea Dâmboviţei ca spaţiu de distracţii outdoor și am permite localurilor să deţină locuri generoase pentru fumători – abia atunci am putea să sărim de etapa Casa Poporului, cel mai vizitat obiectiv al Capitalei.
Bunăoară, străinii nu vor fuma p-afară în ger doar pentru femeile frumoase și ospitaliere sau pentru a vedea Casa Poporului, criptă în valoare de miliarde de euro, unde nu au acces nici la cantina ieftină a parlamentarilor…
Sursa foto: adevarul.ro
De acord cu aproape tot ce ati spus, domnule Liviu Mihaiu. Mai putin cu fumatul. No way! Ca de la fosta fumoatoare la (potential)fumator: spuneti-mi daca va place ca duhniti a fum dupa o seara la restaurant sau la teatrul Godot(Cefe-Teatru) si puteti sa scapati de duhoarea aia doar dupa un dus prelungit si 8 ore de somn reparator? Chiar si pe vremea cand fumam mi se intampla sa ma simt intoxicata dupa cateva ore petrecute intr-un club sau, mai rau, intr-un restaurant. Ina mai savurez o tigara de foi din cand in cand, dar asta nu inseamna ca as putea fi de acord ca spatiile libere la fumat vor umple Bucurestiul de hoarde de turisti straini nerabdatori sa-si inece amarul vietii insuportabile de la ei din tara in valatucii de fum salvatori permisi de autoritati bucurestene generoase.
In Chisinau nu se mai fumeaza in baruri, si blvd Stefan cel Mare deloc nu arata mai bine decat bulevardele bucurestene, dar oricum texul era funny.