Program Festivalul Internațional de Teatru INTERFERENȚE 2020 / 27-29 noiembrie

Vineri, 27 noiembrie

12.00 | HORIZONS | www.interferences-huntheater.ro

Bertolt Brecht − Paul Dessau: MUTTER COURAGE ȘI COPIII EI

Regia: Armin Petras

Coproducție: Teatrul Maghiar de Stat Cluj (Cluj-Napoca, România), Staatschauspiel Dresden (Dresda, Germania)

„Mutter Courage și copiii ei vorbește despre viața unei femei singure, care trece prin Războiul de treizeci de ani din secolul al XVII-lea, ca vivandieră, împreună cu copiii ei. Războiul este cel care îi asigură traiul, dar îi și ia pe toți cei trei copii ai săi. În ciuda pierderilor suferite, Mutter Courage nu se schimbă, nu învață nimic, nu regretă nimic. Este întotdeauna gata să meargă mai departe. Piesa lui Brecht și Dessau este o baladă tragicomică despre lipsa de sens, dar și despre bucuriile vieții, care pot să apară chiar și în cele mai dificile momente. Trebuie să continui să cânţi, să dansezi și să iubești chiar și atunci când totul în jurul tău se prăbușește. În același timp, impulsul continuu de a merge mai departe înseamnă şi asumarea faptului că oamenii nu se schimbă și totul rămâne așa cum a fost.” – Armin Petras

Spectacol în limba maghiară cu subtitrare în limbile română și engleză.

Durata: 2h 20’

Vizionare gratuită până pe 27 nov., ora 20.00

Recomandat persoanelor peste 12 ani!

12.00 | OFF | facebook.ro

TRAGEDIA OMULUI − LANSARE DE CARTE

Participă: Silviu Purcărete, George Banu, Attila Balázs, Melinda Mátyus,András Visky

Cartea documentează punerea în scenă a unei producții timişorene bazate pe poemul dramatic – un fel de Faustmaghiar clasic – al lui Imre Madách. Alături de jurnalul de repetiţii detaliat al lui András Visky, pot fi citite, totodată, descrierea exhaustivă, elegantă și senzuală a Melindei Mátyus, precum și un eseu-portret scris de George Banu, cunoscutul interpret al universurilor regizorale. Volumul rupe tradiția albumelor regizorale, prin intenția nedisimulată a editorului de a scoate de sub tipar o carte care să le servească inclusiv studenţilor în cadrul cursurilor de istorie contemporană a teatrului, respectiv, a literaturii. Acest obiectiv l-a ghidat pe autor și atunci când, ajutat de Demeter Kata, a compilat breviarul teatral al lui Silviu Purcărete prin juxtapunerea fragmentelor provenite din diferitele interviuri și declarații ale artistului. Ceea ce dă acestui frumos obiect literar creat de Timotei Nădășan o valoare deosebită sunt desenele și schițele legendare ale lui Silviu Purcărete din timpul repetițiilor, ele fiind prezentate public pentru prima dată. Crearea cărții nu ar fi fost posibilă fără sprijinul necondiționat, întotdeauna generos și atent al lui Attila Balázs, directorul Teatrului Maghiar de Stat Csíky Gergely din Timișoara.

14:00 | OFF-PROGRAM | www.facebook.com/Interferences.Festival

ESCAPIST.FBX

Concept: Cătălin Bocîrnea

Mendel Collective (Cluj-Napoca, România)

O călătorie teatrală prin intermediul unei instalații multimedia performative

ESCAPIST.fbx teleportează spectatorul dintr-o realitate a Covid-ului plină de granițe şi limitări într-o geografie virtuală oglindită, devenind brusc fermecat de autenticitatea unui avatar pentru ca mai apoi să se avânte într-o gaură neagră surprinzătoare. VR face posibilă din nou conexiunea personală individuală de care ducem lipsă indiferent de generaţia din care facem parte; sfaturile și experiența personală se transformă în fapte, în timp ce acţiunea antrenantă şi înduioşătoare este încorporată în hipertextul viu al problemelor curente (anti-rasism, activism, responsabilitate, maturizare, calitatea de a fi părinte).

În limba română.

Durata: 1h 30’

Vizionare gratuită până pe 30 nov.

Recomandat persoanelor peste 14 ani!

17.00 | UTE30    | www.interferences-huntheater.ro

Alfred Jarry: UBUS (2005)

Regia: Ricardo Pais

Teatro Nacional São João (Porto, Portugalia)

UBUs ©João Tuna

UBUs ©João Tuna

“Ubu este iraționalitate pură. Personifică teroarea tipică Teatrului de Păpuși. Unul dintre lucrurile care sunt de obicei neliniștitoare în ceea ce privește formele de teatru stabilizate în tradiții de reprezentare înalt codificate (ne putem gândi la commedia dell’arte, la marionetele japoneze…) este sentimentul că acele personaje sunt de neevitat: cei care sunt răuvoitori vor rămâne aşa până la sfârșit, iar cei care sunt buni vor continua să fie astfel. Nimic și nimeni nu se schimbă pe întreg parcursul lucrării. Am putea spune că îngrădirea completă a tot ceea ce întreamnă Teatrul are un efect regenerator. (…) Una dintre posibilele modalitățile de a aduce acest Ubu pe scenă a fost să facem din această reprezentare o reprezentare a târgului. Imaginea pe care o crează îşi găsește ecourile evidente în târgul popular (mai mult sau mai puțin rural), în teatrul de păpuși în aer liber. Ubu este un răzor care și-a depășit cu mult limitele inițial stabilite. El l-a îmbrobodit chiar şi pe autor: Alfred Jarry a ajuns să se semneze drept Ubu!” – Ricardo Pais

Spectacol în limba portugheză cu subtitrare în limbile română și engleză.

Durata: 1h 50’

Vizionare gratuită: 24 de ore.

Recomandat persoanelor peste 12 ani!

19.00 | OFF-PROGRAM | www.facebook.com/Interferences.Festival

Igor Stravinsky – Charles Ferdinand Ramuz: POVESTEA SOLDATULUI

Regia: Camelia Hâncu

Dirijor: Vladimir Agachi

Coproducție: Young Famous Orchestra și Asociația de Teatru și Film ENTER (Cluj-Napoca, România)

Un soldat, care a primit o permisie de două săptămâni, se îndreaptă spre casă. E obosit, îi este foame și totodată e nerăbdător să-și revadă logodnica. În timp ce se odihnește puțin, îș i scoate din raniță nelipsita lui vioară și începe să cânte. Apare un bătrân care în schimbul viorii îi oferă o carte miraculoasă. În cele din urmă, soldatul este de acord. În plus, bătrânul îi cere să rămână cu el trei zile, să-l învețe să cânte la vioară. Ademenit fiind de promisiunea unei ospitalităț i de neuitat, soldatul acceptă. După cele trei zile, ajuns în satul său, nimeni nu-l mai recunoaște. Acum înțelege că nu a lipsit trei zile, ci trei ani și că bătrânul nu era nimeni altul decât diavolul. Resemnat, pleacă în lume și cu ajutorul cărții reușește să câș tige foarte mulți bani. Dar cu ce folos, este mereu singur. Nu poate suporta acest lucru și distruge cartea. Ajungând într-un alt regat, află că fiica regelui este bolnavă iar cel care o va vindeca, o va lua în căsătorie. Soldatul se gândește să-și încerce norocul, dar știe că pentru asta are nevoie de vioara sa. Apare diavolul cu vioara și soldatul îi propune să joace cărți. Soldatul pierde toți banii dar paradoxal îș i recapătă vioara. Astfel vindecă prințesa și se căsătorește cu ea. În ciuda interdicției de a părăsi regatul, soldatul pleacă cu prințesa în satul său natal. Această hotărâre a soldatului îl va face pe diavol învingător.

Spectacol în limba română.

Durata: 1h 15’

Vizionare gratuită: 24 de ore.

Recomandat persoanelor peste 12 ani!

20.00 | HORIZONS | www.interferences-huntheater.ro

Antónia Ferreira: CASTRO

Regia: Nuno Cardoso

Teatro Nacional São João (Porto, Portugalia)

Castro ©TUNA_TNSJ

Etimologia numelui Castro este legată de un castel, de o construcție fortificată. În montarea piesei Castro (1598), scrisă de poetul António Ferreira, regizorul Nuno Cardoso ne invită să locuim în spaţiul închis și claustrofob al unei case. După premiera din martie, de la Teatrul Aveirense, turneul național al acestei producții a fost întrerupt de perioada de carantină, care, în mod curios, ne-a trimis pe toți în propriile case. Castro ne determină să ne confruntăm cu intimitatea concretă a personajelor, care devin proprii lor prizonieri. La fel ca în Moartea lui Danton, și aici sunt expuse problemele utopiei și reversul său întunecat: dragostea/dorința și puterea ca dependență și haos, ca o orbire care „pătează / razele strălucitoare ale gloriei antice”. Modul în care această pângărire afectează puterea de decizie şi se reproduce, mânjind cu sânge și sete de răzbunare ţesutul familial, prin dislocarea punctului focal al lui Castro dinspre Inês spre relația în oglindă a lui Pedro cu tatăl său, regele Afonso al IV-lea. „Cum de a fost această stea atât de fatală?”

Spectacol în limba portugheză cu subtitrare în limbile maghiară, română și engleză.

Durata: 1h 50’

Vizionare gratuită până pe 28 nov., ora 12.00

Recomandat persoanelor peste 12 ani!

***

Sâmbătă, 28 noiembrie

12.00 | HORIZONS | www.interferences-huntheater.ro

Boris Yukhananov – Dimitri Kourliandski: OCTAVIA. TREPANAȚIE

Regia: Boris Yukhananov

Compozitor: Dimitri Kourliandski

Stanislavsky Electrotheatre (Moscova, Rusia)

Libretul operei: adaptare după piesa de teatru Octavia de Seneca și după eseul lui Lev Troțki despre Vladimir Lenin.

Octavia. Trepanaţie, o operă de Dmitri Kourliandski, pusă în scenă de Boris Yukhananov, a fost creată în anul centenarului revoluției ruse ca răspuns la nevoia de a reflecta asupra naturii puterii, a violenței și a tiraniei, care sunt una și aceeași în toate vremurile şi epocile istorice. URSS timpurie, Roma antică și Imperiul chinez coexistă pe aceeași scenă. Lev Troțki spune monologuri despre Lenin, Nero este chinuit de setea pentru crimă, războinicii de teracotă fără cap păstrează tăcerea. Regizorul și compozitorul definesc genul acestei opere drept o „operă-operaţiune”. Esența acestei operațiuni este trepanaţia revoluției: prin gestul lor artistic, creatorii acestei producții resping sursa sângeroasei tiraniei și invalidează pentru totdeauna noțiunea de război.

Kourliandski a folosit primele măsuri ale cântecului revoluționar „Varshavianka”, una dintre melodiile preferate ale lui Lenin, într-un tempo de 100 de ori mai lent, pentru a descoperi spațiul dintre granulele sonore – este o trepanaţie metaforică a sunetului.

Spectacol în limba rusă cu subtitrare în limbile maghiară, română și engleză.

Durata: 1h 25’

Vizionare gratuită până pe 28 nov., ora 20.00.

Recomandat persoanelor peste 18 ani!

12.00 | UTE 30 | www.interferences-huntheater.ro

„SPACE AND PREDICAMENT/ SPAȚIU ȘI OBSTACOL” – O DISCUȚIE ONLINE CU DECLAN DONNELLAN

Cu ocazia aniversării a 30 de ani de la înființarea Uniunii Teatrelor din Europa (UTE), regizorul de renume mondial, Declan Donnellan, co-director artistic al companiei Cheek by Jowl, va susține o discuție informală online pentru tinerii profesioniști din teatru. Dialogul este destinat regizorilor care ar dori să afle mai multe despre abordările Cheek by Jowl privind textul și repetițiile, acordând o atenție deosebită ideilor exprimate în cartea lui Donnellan The Actor & the Target (Actorul şi ţinta), respectiv, podcast-ul „Not True, But Useful…/Neadevărat, dar folositor…”, inclusiv filosofiile sale despre spațiu, obstacole, praguri și întâlniri.

17.00 | UTE30    | www.interferences-huntheater.ro

William Shakespeare: POVESTE DE IARNĂ (2017)

Regia: Declan Donnellan

Cheek by Jowl (Londra, Regatul Unit)

O producție a companiei Cheek by Jowl; the Barbican – Londra; Les Gémeaux/Sceaux /Scène Nationale; Grand Théâtre de Luxembourg; Piccolo Teatro di Milano – Teatro d’Europa; Chicago Shakespeare Theater și a Centro Dramático Nacional, Madrid (INAEM)

A WINTER’S TALE. Photo: Johan Persson.

Una dintre cele mai importante piese ale lui Shakespeare, Poveste de iarnă, deși scrisă în aceeași perioadă cu Furtuna, sparge toate regulile respectate în Furtuna. Unitatea parametrilor temporali, spaţiali şi cei privind acţiunea sunt lăsate la o parte pe măsură ce parcurgem întreaga Europă, de la curtea regală la țară, de la tragedia înaltă la comedia facilă, de-a lungul unui interval temporal de șaisprezece ani.

Poveste de iarnă povestește despre un rege delirant și paranoic care își distruge familia. Dar acesta este noul Shakespeare, după ce și-a încheiat marile tragedii, iar lupta grea pentru răscumpărare dă pâlpâiri de speranță. Întunericul inițial cedează loc bucuriei, pe măsură ce Timpul conduce personajele la o concluzie zdrobitoare…

Spectacol în limba engleză cu subtitrare în limbile maghiară, română, engleză, spaniolă și franceză.

Durata: 2h 25’

Vizionare gratuită: 24 de ore.

Recomandat persoanelor peste 14 ani!

18.00 | OFF-PROGRAM | www.facebook.com/Interferences.Festival

William Shakespeare: SHAKESPEARE’S NIGHT

Regie și interpret: Piotr Kondrat

Coproducție: Shakespeare’s Theater of Piotr Kondrat – Theater Powszechny in Radom (Ząbki, Polonia)

De-a lungul celor 30 de ani de carieră în teatru și film, Piotr Kondrat a jucat nu mai puţin de 111 roluri. A colaborat cu 10 teatre poloneze și mai multe festivaluri shakespeariene din întreaga lume. În România, a prezentat 3 dintre spectacolele sale de Shakespeare în cadrul Festivalului Shakespeare de la Craiova. De asemenea, a jucat la Bruxelles, New York, Paris și Moscova. În 2019, a participat la o producție internațională a piesei „Visul unei nopți de vară” în Armenia, în rolul lui Puck. El este şi de cele mai multe ori dramaturgul spectacolelor de Shakespeare în care joacă, fie ca autor, sau coautor. Piotr Kondrat este unul dintre cei mai aclamați actori contemporani polonezi shakespearieni.

Spectacol în limba poloneză cu subtitrare în limba engleză.

Durata: 1h 25’

Vizionare gratuită: 24 de ore.

Recomandat persoanelor peste 12 ani!

20.00 | HORIZONS | www.interferences-huntheater.ro

Eugène Ionesco: RINOCERII

Regia: Gábor Tompa

Teatrul Național „Mihai Eminescu” (Timișoara, România)

Rhinoceros. Foto: Adrian Piclisan

„Bérenger, este un om oarecare, trăiește într-un loc care poate fi oriunde și, începând cu secolul al XX-lea, oricând. Povestea lui începe atunci când orașul este lovit de o nouă epidemie: oamenii se transformă în rinoceri. Pentru unii e o înclinație naturală, acceptată cu fascinație, pentru alții, o alegere, iar pentru foarte puțini – o respingere categorică. Bérenger va duce o luptă donquijot-escă cu forța brută care îi invadează și îi transformă ireversibil viața. Pe Bérenger – la fel ca pe Eugène Ionesco – nu violența acțiunilor îl marchează cel mai mult, ci violența schimbării celor din jurul lui, brusca și agresiva lor ideologizare, teribila capacitate de autoanihilare a istoriei personale și a liberului-arbitru. În fața acestui zid, spiritul uman pare neputincios. Dar, după ce pierde totul, lui Bérenger îi rămâne acel lucru imposibil de răpit (deși istoria ne învață cum dictaturile mai vechi și mai noi s-au străduit din răsputeri): gândirea. A chestiona realitatea, a pune evidența sub semnul întrebării, a refuza încolonarea atunci când direcția e greșită – acestea sunt acțiunile care dinamitează rinocerul din noi. Dubiul ne face umani.” Codruța Popov

Spectacol în limba română cu subtitrare în limbile maghiară și engleză.

Durata: 1h 50’

Vizionare gratuită până pe 29 nov., ora 12.00.

Recomandat persoanelor peste 12 ani!

***

Duminică, 29 noiembrie

12.00 | HORIZONS | www.interferences-huntheater.ro

După Pavel Sanaev: ÎNGROPATI-MĂ DUPĂ PLINTĂ

Regia: Dumitru Acriș

Teatru Dramatic din Kurgan (Kurgan, Rusia)

 

Spectacol în limba rusă cu subtitrare în limba română.

Durata: 1h 30’

Vizionare gratuită până pe 29 nov., ora 20.00

Recomandat persoanelor peste 16 ani!

17.00 | UTE30    | www.interferences-huntheater.ro

Milán Füst: CATULLUS (1987)

Regia: Gábor Székely

Teatrul „Katona József” (Budapesta, Ungaria)

Piesa lui Milán Füst, scrisă în 1928, are loc în Roma antică în 50 î.Hr. și putem asista la relația complicată și la intrigile lui Metellus, Clodia și Catullus. Milán Füst a fost inspirat de viața poetului Catullus, deși biografia sa nu abundă în evenimente dramatice. De fapt, Milán Füst nu a scris o piesă biografică sau istorică. El a fost mai degrabă interesat de dragostea dureroasă și crudă, care este centrală și în cadrul poeziilor lui Catullus: Catullus a fost primul poet care și-a descris dragostea nu numai ca o zeiță, ci și ca un demon sau o fiară chinuitoare, pe care o iubește și o urăște acelasi timp. Tema centrală a piesei este pasiunea, jocurile de dragoste chinuitoare și impenetrabilitatea sufletului uman. Fiecare personaj se luptă în cadrul unui hăţiş de relații insuportabile, și sunt incapabili de a accepta sau schimba situația dată. Prin intermediul poveştii lui Catullus, Milán Füst vorbește despre propriile sale probleme filozofice și etice, despre concepţia sa privind fericirea inaccesibilă.

Spectacol în limba maghiară cu subtitrare în limbile maghiară, română și engleză.

Durata: 2h 24’

Vizionare gratuită: 24 de ore.

Recomandat persoanelor peste 16 ani!

20.00 | HORIZONS | www.interferences-huntheater.ro

Alban Berg: WOZZECK

Regia: William Kentridge

Dirijor: Vladimir Jurowski

Coproducție: Unitel GmbH & Co. KG, Unitel GmbH & Co. KG, Salzburg Festival, Wiener Philharmoniker, medici.tv, ARTE Concert (München, Germania)

Cu o „reevaluare fabuloasă” (Financial Times) a operei monumentale a lui Berg, Wozzeck, artistul universal William Kentridge, care a făcut deja furori cu montările sale ale creaţiilor The Nose şi Lulu, debutează, iată, la Festivalul de la Salzburg. Distribuția este condusă de Matthias Goerne, unul dintre baritonii de seamă ai erei noastre, însoțit de soprana lituaniană Asmik Grigorian, în rolul iubitei sale, Marie.

S-a întâmplat în 1917, acum exact o sută de ani înaintea acestei noi puneri în scenă, atunci când Alban Berg a decis să compună muzica fragmentului literar al lui Georg Büchner întitulat Woyzeck, care povestește cum un simplu soldat al armatei, cu nervii întinşi la maxim, explodează brusc şi comite acte de violență.

Prin invitaţia făcută lui William Kentridge – apreciat la nivel internațional pentru ale sale desene, filme, producții de teatru și operă – pentru a îndeplini rolul de regizor, Festivalul de la Salzburg a reînviat tradiția de a oferi artelor plastice un loc aparte în cadrul evenimentelor sale. Creaţia lui Kentridge oscilează între diferite medii și genuri, desenele sale constituind o parte integrantă a practicii sale în ceea ce priveşte animația și filmul. Conform acestui stil, scena spectacolului Wozzeck este dominat de un munte de platforme, fragmente de scări și mobilier aruncat, unde spațiile însăşi sunt create prin intermediul proiecțiilor de desene animate.

Spectacol în limba germană cu subtitrare în limbile maghiară, română și engleză.

Durata: 1h 45’

Vizionare gratuită: 24 de ore.

Recomandat persoanelor peste 12 ani!

21.00 | OFF – LIVESTREAM | www.facebook.com/Interferences.Festival

CONCERT LOOSE NECKTIES SOCIETY

Loránd Farkas – vocal

Szabolcs Balla – saxofon, bas

Gábor Bajusz – tobă

László Kovács – chitară

Elek Gergely – keyboard

Loránd Váta – vioară, vocal

 ***

Cele peste 30 de spectacolele care fac parte din programul Festivalului Internațional de Teatru INTERFERENȚE se pot viziona online, sau pe pagina oficială de Facebook  (cele din Secțiunea OFF) și au subtitrare în limbile română, maghiară și engleză.

Festival organizat de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj.

Vizionarea este gratuită!

Plăcut de Radio Guerrilla.

Adaugă un comentariu
Numele tau *
Email *
Mesajul tău

Scrise de...
Adrian Andrei

Producător de muzică. Muzician al producției.

Adrian Popescu

Om bun la toate, dar mai ales la marketing.

Alex Tocilescu

Scriitor. Publicitar. Pisicofil. Președinte de bloc.

Alexandru Anghel

Luptător al Binelui. Al Binelui Învinge.

Ana Coman

Cu vocea și chitara la degetul mic.

Ana-Maria Șchiopu

Master Shifu în ale istoriei.

Bogdan Budeș

Spirit critic. Regizor.

Bogdan Șerban

LogOutist profesionist.

Carla Teaha & Adrian Popescu

Scandinavi din România.

Carla-Maria Teaha

Neastâmpărată și nealiniată. Cucerește Radio Guerrilla pentru toate fetele de pe frecvențe.

Claudiu Leonte

Spirit ludic și gastronom liric.

Control Club

Muzică. La Control.

Corina Jude

Iubitoare de insecte. În special Lepidoptere.

Cristina Toma

Manager al Muzeului Național al Hărților și Cărții Vechi.

Doru Panaitescu

Iubitor de păsări și alte animale.

Emil Popescu

noi seara nu mâncăm (și nu bem), doar asociem

Florin Iaru

Poet. Optzecist douămiist. Martor al lui Apple.

George Mihalcea

Știrist. Cinefil convins.

Georgiana Crețu

Specializată în studiul liliecilor și analiza ultrasunetelor.

Gilda Comârzan

Stăpâna hohotelor de surâs.

Ionuț Tăușan

Antlover: pe urmele furnicilor.

Iulian Tănase

Războinic de tot RîSSul.

LIFE.ro

Site de viață bună. Și povești inspiraționale. LIFE.ro - Stories to Inspire.

Liviu Mihaiu

Fondator Academia Cațavencu. Fondator Radio Guerrilla.

Liviu Surugiu

Scriitor. Cititor. Bun la amândouă.

Mădălina Ștefu

Absolventă de anagramatică și alte jocuri de cuvinte.

Mani Gutău

Muzician de cuvînt.

Marta-Ramona Novăceanu

Profă de Română de România.

Matei Oprina

De la Guerrilla de Dimineață până seara.

Mihai Dobrovolschi

Cogito Ego Sum.

Mitoș Micleușanu

Spirit multifuncțional, atins de Febre39.

Nic Cocîrlea

Tovarăș de drum. Camarad, Nomanslander.

Oleg Garaz

Muzicolog, specialist în BMW (Bach, Mozart, Wagner)

Petru Stratulat

Liniștitor, fără efecte.

Radio Guerrilla

Suntem noi, toți cei care gândim la fel. Eliberadio.

Redacția

Una pentru toți, toți pentru Radio Guerrilla.

Ruxandra Georgescu

Îndrăgostită de toate cele care nu există.

Sebastian (Memo) Vrînceanu

Maestru biciclofonist.

Sergiu Torok

Iubitor de fluturi.

Simona Toma

Poetă, librar şi încă ceva.

Sorel Radu

Progresare humanum est.

Sorin Badea

Cu știința-n sânge.

Teodora Vamvu

Zînă online. Dar și offline.

VRTW

Vinyl, Rum, Tapas & Wine