Sfârșitul săptămânii trecute a venit cu un anunț mult așteptat din partea NASA. Nu, nu e vorba de ăla cu extratereștrii, dar e anunțul unui pas mic pentru industria turismului și a unui salt uriaș pentru activitățile recreaționale.
“NASA va deschide Staţia Spaţială Internaţională pentru oportunităţi de afaceri“, a declarat Jeff DeWitt, directorul financiar al agenţiei spaţiale americane, la New York.
“NASA va autoriza până la două misiuni scurte ale unor astronauţi privaţi pe an“, a declarat Robyn Gatens, un responsabil al NASA care administrează ISS.
Practic, agenția spațială a anunţat că va permite turiştilor şi companiilor să utilizeze Staţia Spaţială Internaţională (ISS), iar asta începând de anul viitor.
Agenţia spaţială americană a precizat că este vorba despre sejururi de până la 30 de zile, ceea ce înseamnă că în jur de zece astronauţi privaţi ar putea rămâne la bordul ISS în fiecare an. Aceşti “astronauţi privaţi” vor fi transportaţi exclusiv de cele două companii care în prezent dezvoltă vehicule pentru NASA: SpaceX, cu capsulă Crew Dragon, şi Boeing, care construieşte capsulă Starliner, citează Agerpres.
Stiu că vă gândiți că nu are nicio importanță acest anunț, pentru că e vorba “tot despre cei cu bani”, care să aibă acces la un sejur pe orbită, însă e mai mult de atât. În urmă cu 18 ani (!!!) primul turist ajungea pe ISS și plătea Rusiei 20 de milioane de dolari. Dennis Tito este numele lui și da, avea bani, fiind afacerist. Aici vreau să și ajungem. Anunțul făcut vineri este unul care deschide o eră a unor colaborări, pe care nu vi le închipuiți momentan. Lumea științifică întrevede o întreagă gamă de noi “jucători spațiali” născându-se din colaborările inițiate de Space X și Boeing, cu producători, dezvoltatori și afaceriști mai mici. Așa că da, începe “marea cursa spațială”, prima de după “Gold Rush”.