Am făcut în ultimele zile o cură serioasă de scurtmetraje pentru selecția de la DaKINO 2018 (18-22 aprilie). Din când în când, în acest lung playlist, a apărut câte un film care m-a făcut să uit de notițe, să las pixul jos, să deschid ochii larg, a uimire, să dau sonorul mai tare și să mă las consumat de ceea ce văd. Ceea ce, mi se pare, e din ce în ce mai rar în epoca asta în care mai degrabă consumăm filme decât să ne uităm la ele, consumăm muzică în loc să o ascultăm, consumăm alimente în loc să ne hrănim…
Pe lângă intrigă, actorie, imagine și sunet, e ceva, o scânteie care face din respectivul scurtmetraj un film, nu doar un produs audio-vizual.
Asta m-a făcut să-mi aduc aminte de câteva scurte văzute sau revăzute recent. Sunt scurtmetraje de început ale unor autori deja celebri, scurtmetraje care anunță într-un fel sau altul tematica sau stilistica filmografiei lor de mai târziu. Înainte de Force Majeure sau The Square, Ruben Östlund a regizat, în 2009, acest Incident by a Bank, scurtmetraj în care, printr-un artificiu tehnic, tratează dintr-o perspectivă surprinzătoare clasica temă a filmelor despre jafuri.
Una dintre temele predilecte ale lui Christopher Nolan este nebunia. Înainte de Memento, Dark Knight sau Inception, scurtmetrajul acesta din 1997 anunță obsesia lui Nolan pentru a reinterpreta realitatea:
Un maestru al dialogului, autor de teatru în primul rând, Martin McDonagh, a câștigat în 2006 Oscarul pentru scurtmetraj cu Six Shooter. Înainte de In Bruges și de Three Billboards Outside Ebbing, Missouri:
Mitos te rog dacă e “permis” sa pui liink-uri pentru filmele documentare care le recomanzi în articolele tale Mulțumesc.